Ma´r tillbaka

Ma´r juni 2013
Ma´r är sig åter lik. Han har varit helt förbytt i några dagar. Han är valack och kastrerad för ca 1,5 år sedan. Har inte riktigt kopplat när han blev förbytt men för ca en vecka sedan blev han skrikig, stökig i stallet, höll på att klättra över boxväggarna. En dag exploderade han fullkomligt när jag skulle sitta upp på honom, tok bocka, reste sig. Jag klev fint av och bytte utrustning för att istället longera honom. Fick ingen kontakt med honom överhuvudtaget. Dagen efter eller om det var två dagar efter skulle jag tömköra honom istället. Med lite respekt för hans stök vid senaste uppsittningsförsöket, avstod jag från ridning. Det gick knappt att tömköra honom. Men envis som jag är stod jag ut med bakutsparkar, resningar, tjuvrusningar. Den tänkta rundan skulle genomföras, sagt och gjort. Dyngsura av svett båda två när vi väl var hemma. Jisses som han höll på.
5 år

Har funderat och funderat, vad hände och när hände detta. Denna förändring? Har bara ungefärliga dagar och det är ungefär när O´mur (hingst) kom hem till gården igen. Ma´r fick byta box, för att O´mur skulle få tillbaka sin box. I samma veva brunstade Muska och hon skulle betäckas med O´mur. Muska fick Ma´rs hage och Ma´r fick en ny hage. Hans hage låg denna vecka bredvid Muskas hage där hon gick ensam med sitt föl. O´mur gick inte i den utan togs dit bara när han skulle betäcka Muska. Eftersom Ma´r var så skrikig och sprang så mycket i ren stress i hagen, tog jag alltid in honom i stallet när det skulle betäckas.

Allt detta eller något av detta? Jag vet inte.

Nu har Muska slutat brunsta, flyttat till sin gamla hage. Men Ma´r är kvar i sin nya box och sin nya hage.

Han är åter sitt lugna gamla fina jag. Som förbytt över en natt. En njutning att hålla på med. Står snällt i stallgången, är lugn i boxen. Går att motionera utan problem. Tänk den dagen man lär sig att förstå sig på hästar. Vad flög i honom i en hel vecka?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"