Ett år sedan...

Idag är det ett år sedan Ómur frá Feti skadade sig. Enligt mitt sätt att räkna. Det var torsdagen mellan avelsbedömningen och Norrländska. Datumet är imorgon.

Ómur i trav med Anne Fornstedt
Foto Jenny Mukka


Nu är han fit-for-fight, mycket tack vare Anne Fornstedt som haft honom sedan november. Jag hade smått börjat sätta igång honom innan han åkte ner till henne. Han var fortfarande tunn och omusklad men igångsatt.

Anne behövde en bra femgångshäst till sin A-instruktörsexamination i mars. Ómur passade utmärkt till det uppdraget. Eftersom jag vet att Anne är en duktig ryttare (och en trevlig person) så var det aldrig några tveksamheter att släppa iväg honom till henne.

Det löste ju även mitt problem här hemma. Jag hade stallet fullt under vintern pga att Meyla inte tog sig vid betäckning förra sommaren och vi avstod från att betäcka Gígja.

Ómur i tölt
Foto Jenny Mukka
I mars klarade Anne femgångsmomentet med Ómur i examinationen. Hon var förtjust i Ómur och ställde frågan om hon fick prova tävla honom lite. Ganska lätt svar för vår del. Som en litet tack för hjälpen med fin uppbyggnad av honom så fick hon självklart göra det. Det blev några passtävling i vintras och sedan Rommes nationella.

Idag har Ómur stått på transport på väg från Enköping/Uppsala upp till Wången. Anne skall tävla en sista gång med honom. Dom startar i F1 femgång tidigt på lördag morgon. När Norrländska är slut på söndag följer Ómur med mig hem. Äntligen, gissa om jag har saknat honom den senaste tiden.
Ómur i pass
Foto Jenny Mukka

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"