Till salu!

När jag var till Island för några år sedan, mars 2008, fick jag på Hólar (skolan) se ett sto, det vackraste sto jag någonsin sätt. Hon är född 2004 och hon var då 4 år. Hon heter Þrift frá Hólum efter Adam frá Ásmundarstödum och undan Þrenna frá Hólum. Detta sto skulle skolan aldrig sälja, rektorns kommentar var att han hellre sålde koppartaket på kyrkan än detta sto.

Har inte då eller idag den blekaste aning om vad koppar kostar, men ett kyrktak insåg jag att jag aldrig skulle ha råd med. Men sukta är inte förbjudet.

Senare den våren blev hon bedömd och fick 8,71 för sin exteriör, som fyraåring. Så nog var det korrekt av mig att tycka att hon var det vackraste jag någonsin sätt. Hon hade otroligt vacker hals, en lång smal hals, hon var lättbygd med långa fina ben. En häst helt i min smak.

Hon fick senare, 2011, en exteriörbedömning på 8,81, med 9,5 för hals/manke/bog och proportioner. Hon fick även en ridbedömning på 8,50, med total på 8,62. Deltog på Landsmót både 2008 och 2011. En makalös häst med andra ord.

Men vad händer nu på Hólar? Koppartaket på kyrkan? Hon är ju till salu!!!
Någon lycklig med 25-30 miljoner islänska kronor kommer få en fantastisk häst. Den personen är inte jag även om hon skulle pryda min hage väldigt fint.

Någonsstans i mina förråd har jag en exteriör bild på detta magiska sto, ska se om jag hittar det. Hon är helt klart ett sto att behålla på näthinnan som förebild, oavsett vart i världen hon kommer att hamna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"