Akuten

Våran fina tur på fjället i söndags slutade med ett besök på akuten.

När vi inte alls hade långt kvar så kom vi till Grönvallen, där det bjöds på fin tölt på sandstigar. Plötsligt försvann underlaget under mig och min häst, ett stort hål, och vi stöp framlänges.

Jag for över halsen och landade rakt på huvudet. Hörde hur det kraschade men gjorde mig egentligen inte illa. Bet sönder en tand och tuggade lite tandbitar. Efter ett tag, efter att ha hämtat andan, fortsatte vi resten av turen i skritt.

Lite trist avslut på en fantastisk dag. Men jag kommer ändå minnas allt det härliga.

Har ni koll på era försäkringar, vad dom gäller för och vad som krävs av er som försäkrad?

Även om det inte kändes annat än stelt så tog jag senare beslutet att fara in på akuten, för att få det dokumenterat. Det behövs för att få det som ett försäkringsärende. Jag kan ju senare få besvär med nacken och jag behöver ju fixa till tanden. Även hjälmen är ju kaserad (tack för att jag hade den) och jag har en försäkring som täcker material och tandskada.

eftersom hästen jag red är Agria försäkrad så kan jag även anmäla skadan på Agria Incident försäkringen. I det här fallet har jag flera försäkringar som kan gå in och täcka skadorna.

Blev skiktröntgad igår och fick en halskrage. Idag mitt på dagen fick jag ta av kragen, när flera doktorer tittat på bilderna. Nu gäller det bara att mjuka upp alla stela muskler. Laga den trasiga tanden, blekna i alla blåmärken och bli bra i den svullna och blå hälen, så ska här ridas igen. Hjälmar har jag fler av även om jag måste skicka in just denna för undersökning.

En olycka händer så lätt, kolla upp att ni har rätt försäkring och dokumentera för framtiden, med läkarbesök eller dyl som försäkringen kräver. Se till att vara pålästa så blir ni inte besvikna den dagen det händer.

Peppar peppar,,,

Kommentarer

Inga-Lill sa…
Usch vad läskigt när marken försvinner. Tur i oturen att du klarade dig relativt bra. Krya på dig!
Oj! Vilken upplevelse.

Tur ändå att det inte slutade värre, läskigt när marken försvinner under hästen. Finns inget jag ångrat mer än att jag inte uppsökte akuten när jag åkte av en häst och skadade nacken, det kommer inte ske igen.

Hoppas du återhämtar dig snart så det blir fler härliga ridturer i hösten.
Huwwa! TUR ändå att det gick bra! Krya på dig nu! Lustigt att du skriver om försäkring.. Har Agria jag med.. men det är ju intressant att se vad andra försäkringsbolag har för villkor...

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd