Träna din sits



På tredagarskursen i augusti i år kom det fram många önskemål på att man ville fördjupa sig i träningen av sin sits. Vet att jag trånat efter den hjälpen själv i flera år, då helst via longering så jag helt och hållet själv kan koncentrera mig på min sits medans någon annan longerar hästen.

Problemet uppstår då man har eget stall och där inte finns någon som kan longera. Har länge funderat på att köpa mig en privat lektion med longering, men det har aldrig blivit av.

Nu har jag hittat en DVD, som kanske kan hjälpa den ensamma ryttaren en liten bit på vägen.

I början av sommaren var den efterlängtade DVD:n om ryttarens sits klar. Filmen har spelats in på vackra Segersta mellan Enköping och Bålsta och visar varför ryttarens sits är så viktig, hur en bra sits ser ut och hur sitsen kan anpassas till olika hästar. Du får följa arbetet med att förbättra sitsarna hos ett par ryttare på Segersta, både på hästryggen och i gymmet.

Filmen är ett samarbete mellan dressyrryttaren Mads Hendeliowitz och Mari Zetterqvist Blockhius som har forskat om metoder för att förbättra ryttarens sitsar.

- Filmen riktar sig till ryttare på alla nivåer som vill jobba med att förbättra sin sits, säger Mari. Vi hoppas att både ridskoleryttare och ryttare med egen häst ska hitta verktyg som kan användas för att få en mjuk och följsam sits, så att de får mer glädje och framgång i sin ridning.

Filmen är pedagogiskt upplagd med sex fristående kapitel som innehåller Mads som visar hur en bra sits ser ut, tre kapitel där man följer tre av Mads elever i deras arbete med att förbättra sina sitsar. Dessutom visas uppvärmingsövningar och avsuttna övningar som ryttaren kan använda som komplement till ridträningen.

DVD passar utmärkt som teorimaterial för att ge ryttare inspiration till att jobba för att bli bättre.

Ett smakprov finner ni ovan.

DVD:n kostar 290 kr och säljs av Tidningen ridsports Bokshop och på www.mzequtation.se

Kommentarer

Irene sa…
Tack för tipset, den kommer jag att inhandla.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"