1:a klass sto till salu

Det är sällan högt stamboksförda ston kommer till försäljning, men det händer. I våran stoflock går ett fint första klass sto vid namn Spes frá Litla-Tungu 2. Just nu gnager det lite i mitt hjärta då Spes är till försäljning och jag inte kan köpa en häst till.

Spes är mycket speciell och syns i flocken med sin bruna färg, av solen solblekta slingade man, en bläs och ett glosöga. Spes är efter första klass hingsten Tokki frá Bjarnanesi. Tokki deltog på Landsmót 1994. Han har fantasiska 9,5 för tölt och trav, 9,0 för galopp och helhetsintryck. Spes mamma är stamboksfördda Brá frá Tverá. Brá är nog mest känd för att även vara mor till Björk frá Litla-Tungu 2. Ett sto som tog Landsmót publiken med storm 2004. Vi var själva på plats och blev helt betagna. Björk fick 9,0 för pass, spirit och helhetsintryck endast 4 år gammal.

Spes är bedömd till 8,05 på Wången 2008. Hon är fyrgångare med 8,5 för tölt, trav, spirit, helhetsintryck och canter. Hon är vacker med 8,24 för sin exteriör.

Spes har efter bedömningen 2008 satts i avel och väntar nu sitt fjärde föl (fick två föl innan bedömning). En av hennes avkommor går också här i vår hage med stona. Det är stoet Ronja som jag är mycket förtjust i, en otroligt fin avkomma.

Bilderna är uppifrån två bilder från 1 maj sedan Spes med hingstfölet Baltazar, fölet är 1 dag gammal och nederst en högdräktig Spes, alla bilder från 2009.

Vid intresse kontaktar ni ägarna Maria Andersson och/eller Gummi Einarsson, hemsida.

Kommentarer

Inga-Lill sa…
Så vacker...vill ha. I vanliga fall är jag inte så förtjust i glosögon, men detta sto var något speciellt. Problemet är bara var jag ska ha alla fina hästar som jag vill ha. Måste hitta en gård först :-D

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"