Lettir 71 frá Svadastödum

I mars när jag var till Island, var jag på en föreläsning för "Gulli" han presenterade ett forskningsprojekt som bla Águst Sigurdarsson gjort.

Den handlade om fölen födda 2007. Man hade tittat hur många av dessa ca 12000 föl som härstammade till Lettir 71 frá Svadastödum. Resultatet var enormt, 99 % av fölen födda 2007 härstammar till denna hingst som är född 1916.

Nu på Avels- och sportmötet i Västerås, var det Águst själv som presenterade sin forskning och det var nyttigt att höra den en gång till. Jag är kanske lite trög, men denna gång klickade det och jag förstod alla siffror.

Har skrivit en artikel om detta till nästa nummer av Gneisti nytt, vi får se ifall nya tryckeriet får till en artikel om det eller inte. Nästa tidning skall bli supersnygg, ryktas det. För Gneisti har bytt tryckeri.

Var tvungen att gå in i WF och kolla en av mina egna hästar, tog Gígja av en slump och det visade sig att även hon är släkt med Lettir 71 frá Svadastödum. Via Lettirs avkomma som heter Eldri-Stygg frá Svadastödum. Eldri-Styggs mamma heter Von frá Kirkjubae och hennes pappa heter Tattur frá Kirkjubae, kan ju vara härifrån Gígja ärvt sin ljusa man och sin vita teckning i ansiktet. Tatturs son är Stigandi frá Saudarkróki och där har vi sedan vägen till Galdur frá Laugarvatni och vidare till Hamur frá Tóroddsstödum, Hamur är ju Gígjas far.

Lite häftigt, plötsligt har man forskat mer om hästens stam än sin egen...

Bilden är från 2003 när jag exteriörbedömde Gígja för första gången. 2005 totalbedömdes hon.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"