Avelsmål

Det räkte inte bara att titta på rasbeskrivningen utan jag ville även påminna mig själv om SIFs avelsmål och jämföra med mitt eget, utdrag ur SIFs Plan & riktlinjer:

"Avelsmålet är en stark, modig och hållbar ridhäst, med mycket gott lynne, som är samarbetsvillig och arbetsvillig, med taktrena spänstiga och vägvinnande rörelser i alla gångarter, med naturlig balans och undertramp, som bär sig väl under ryttare.

Den skall ha en ändamålsenlig exteriör och stark utstrålning. Den typiska robustheten, den rikliga behåringen med mycket skyddshår, samt den stora färgvariationen måste alltid bevaras."

Mitt eget avelsmål, stämmer ganska väl ihop med ovanstånede. Känner att jag är på rätt väg! Har du ett avelsmål i huvudet eller ner skrivet på papper?

I FIZO kan man sedan läsa i detalj, varje gångart uppdelad och varje kroppsdel uppdelad, vad som förväntas. FIZO går att finna på FEIFs hemsida.

Kommentarer

Irja sa…
"Den stora färgvariationen..." Där har man i a f misslyckats kapitalt ;)

Svaaaaart!!!

Kram/Irja

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd