Ultraljudet


Jippie ropar jag varje gång vi gör ultraljud och stoet är dräktigt. Lika pirrigt varje gång. Dagarna innan ultraljud går jag omkring stona och anar det värsta, föreställer mig att jag ser nya brunster eller extra mycket fukt och inbillar mig infektioner och dyl. Nojjig skulle jag vilja kalla mig själv.

Idag var ytterligare två av Ómurs ston dräktiga. Så skönt! Men det är en hel vetenskap. Det ena stoet hade lite vitt på sin fosterblåsa och veterinären blev lite misstänksam och rekommenderade en koll till nästa vecka för säkerhets skull. Hon kollades på dygn 23:e och då skall man se en liten vit prick, men här såg man flera?!

Det andra stoet kollade vi på 13:e dygnet och tänk att redan då kan veterinären se att det är dräktigt. Det rekommenderas väl inte att göra det så tidigt, men eftersom vi åker bort nästa vecka så fick det bli så.

Ett sto var inte dräktigt idag, men eftersom hon inte brunstat om så har hon troligtvis varit dräktig och resorberat. Så nu väntar vi på ny brunst och kommer inte den naturligt inom kort så sprutar vi igång henne, så fort vi är tillbaka.

Ett sto kollades efter 40 dygn och hon var fortfarande dräktig. Skönt det också. Hon åker hem imorgon. Som några av dom andra konstaterat dräktiga stona.

Ny tid är bokad till den 12 augusti och då skall vi kolla dom två som nyligen blivit betäckta och sedan skall vi kolla våra egna en gång till. Dom har då passerat 45 dygn som är kravet på deras försäkring.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"