Hingstbolag

Har fått ett erbjudande idag om att gå med i ett hingstbolag, dvs bli delägare i en mycket bra hingst i Sverige tillsammans med andra ägare.

Detta är ganska nytt och ovanligt i Sverige, men desto vanligare på Island.

Har funderat på detta tidigare, men då i en mindre skala. Att vara tex tre ägare på en hingst. I vårat avlånga land skulle man ha en ägare i södra Sverige en i mellan och en i norr. Betäckningsplatsen varvades då bland dessa ägare och marknaden skulle då inte bli så himla mättad på ett enda område.

I detta erbjudande som kom idag har man planerat in 35 delägare och andelsägarna skall välja en styrelse som arbetar med hingstens framtid. Ganska anonymt, men en mycket god idé. Man är fler som gemensamt arbetar för hingsten på bredare ort och med ett gemensamt mål.

Erbjudandet tål helt klart att tänka på, speciellt då jag gillar just denna hingst väldigt mycket också. Jag tror att vi är påväg åt detta håll i Sverige också, i framtiden. Eller är vi lite för egoistiska för det?!

Kommentarer

Anonym sa…
Detta låter som en bra idé tycker jag. Om jag ska utgå från mig själv som inte har möjligtheten eller kunskapen att förvalta en hingst just nu, men som är intresserad av avel så skulle detta kunna vara ett bra alternativ för mig!
Självklart kostar det pengar men i gengäld kanske man kan få betäckningsrätter gratis eller iaf billigare!
Bra idé, detta ska jag fundera på och dyker det upp ett bra erbjudande kanske jag hänger på!

Tycker att om du gillar hingsten och har möjligheten, så varför inte! Tacka ja!

Sandra
veronika sa…
Hej har länge funderat på att hitta fler ägare till hingst så man kan dela upp vart hingsten skall vara. Verkar vara mer vanligt i Danmark också. Jag bor i södra Sverige och har haft 2 hingstar själv.
Bara att höra av dig.
www.eskeryd.se

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"