Vefur frá Eikarbrekku



När jag var 15 år, kom jag första gången i kontakt med Islandshästarna, det är 25 år sedan. Jag var på ridläger, vanliga ponnisar, och träffade en tjej som heter Linda. Vi började brevväxla och hon berättade mycket om deras Islandshästar. Skickade kort på deras små lurvtussar. Jag minns att hon ville att jag skulle komma och hälsa på, jag skulle få prova tölta. Jag hade ingen aning om vad hon pratade om, då. Linda hette Eklund i efternamn, hennes pappa heter Ante och hennes farbror heter Lasse. Då kanske ni vet vilka jag pratar om!?

Antagligen är det av den anledningen jag följt deras avel med lite extra intresse. Dom har massor med fina ston och har bl a haft en musblack hingst, Jór från Rolsta. Deras uppfödningar heter just från Rolsta (här i Sverige). Dom har även ett avelsnamn på Island Eikarbrekku.

På Island har dom bl a ett fint sto som heter Festing frá Kirkjubae och hon har gett dem några fina hingstar bl a Vefur frá Eikarbrekku. Förutom Vefur har Festing en avkomma som heter Vígur, en vacker fux som vi fick se förra året när vi var till Island. Sedan har Festing en avkomma med Tóroddur, dvs en halvbror till Ómur, den väntar jag med spänning på.

Bilderna har jag fått av Ante och publicerar med hans tillstånd. Njut av den vackra Vefur. Vefur har en bedömning på 8,43, med 8,46 för ridegenskaper och 8,39 för exteriören.

Han är en hingst jag gärna skulle vilja använda i framtiden. Han finns i Jämtland just nu!!! Så vi får nog se mer av honom framöver.

Titta gärna in på Rolstas hemsida.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"