Salt förebygger kolik

Så här i vintertid när temperaturen kryper under noll är det många hästar som dricker för lite vatten. Det i sin tur leder till att hästar får förstoppningskolik - som dock kan förebyggas relativt enkelt.

En mycket enkel och billig åtgärd är nämligen att ge extra salt. Väldigt få hästar äter nämligen tillräckligt från en saltsten. Köp vanligt havssalt eller stensalt hos till exempel Granngården och ge ca 0,5 dl i blöt betfor. Du bör ej använda hussållssalt eftersom det innehåller mycket jod.

Tips från Agria Djurförsäkringar!

Hos oss ger vi extra salt året runt, förutom att hästarna har saltsten både i hagen och i boxen.

Kommentarer

Anonym sa…
Men finns det inte risk för natriumförgitning då? Jag frågade nämligen om jag kunde ge hunden lite salt när den ätit råttgift en gång men fick till svar att NEJ fler hundar dör av fel saltbalans än råttgiftet av veterinären!
Nu hade jag inte tänkt ge några mängder utan en tesked i svaljet, så jag tycker ½ dl/dag låter mycket.
Men å andra sidan har min Maisan fått "vinterkolik" pågrund av att hon drack dåligt.....

Må så gott på Danielsgården!

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd