Last träning

Jag vet inte hur det är med er men jag själv hatar när inte lastning av häst fungerar. Jag har inte tålamod att stå i flera timmar med en häst som inte vill gå in i transporten. Jag tycker också att det är hopplöst att planera för något om man inte vet hur lång tid det tar att lasta en häst.

För herrans många år sedan kom jag i kontakt med en western ryttare i Arvesund som heter Jan Persson. Jan har lärt mig allt jag kan om lastning, egentligen är det inte så mycket utan det är mer att han fått mig att börja tänka på vad det är jag håller på med i samband med lastning och vad jag kräver av hästen och var och när.

Efter detta ha jag ALDRIG haft problem att lasta mina hästar, men jag har också gett mig tid att träna lastning och mitt eget kroppsspråk i samband med lastning. Använda rätt utrustning och förbereda.

Men igår hade jag väldigt dåligt samvete, för jag hade inte förberett Ómur för den resa han skulle göra till Gummi. Transporten har en längre tid varit ett virkesförråd, så jag har inte haft möjligheten att träna.

Vädret var inte det ultimata för varken lastning eller transport, det var ju storm hela dagen. Men Ómur är en guldklimp, han hörde mina böner och gick på vid första försöket. Sedan stod dom båda som små ljus i transporten.

När jag kom hem och hade mockat ur transporten. Provade jag att lasta Meyla, som aldrig åkt transport men skall åka till Gummi nästa helg. Hon gick på utan problem! Vi skall öva lite till i veckan. För jag vill inte utsätta mig själv, eller hästen, för den stress som det innebär att inte veta om hästen går på eller inte och man har en tid att passa.

Träna lastning! Ta hjälp, du behöver inte hålla på att lasta i timmar. Hästen skall tycka att det är "okej" och det skall gå på några minuter. Hästar kommer aldrig att gilla bli transporterade men du kan göra allt som står i din makt för att underlätta för dem. Livet blir så mycket lättare!

Kommentarer

Anonym sa…
Har själv anlitat Jan Persson och det var för oss en nyttig lektion.
//Kjell L
Anita J sa…
Hejsan! Har han någon bok eller film man kan köpa och lära sig ifrån eller? Skulle behöva lite tips...
Anita
Joanna sa…
Har också anlitat Jan, det är bland det bästa jag gjort för mig och min häst!

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"