Körning



Avslutade helgen med en härlig körtur med Gígja. Vädret har ju varit så otroligt fantastiskt i helgen. Riktigt så där som man önskar sig i september.



Körning är en fantastiskt bra träningsform för vissa hästar. Jag har kört in vissa av mina islandshästar, med hjälp av Alf Olofsson (som tyvärr inte lever längre). Nu har jag lite svårt att hitta den hjälp som jag önskar i samband med inkörning, för man behöver vara fler vid inkörning, det är svårt ensam.

Alf hade en känsla för hästarna som få människor har. Saknar honom jätte mycket! Tänker på honom ofta, speciellt när jag är ute och kör, hans tips och idéer, våra trevliga samtal.



Tidigare har jag kört in Frida, Thóra och nu Gígja, alla med hjälp av Alf.

För Gígja passar körningen alldeles utmärkt nu när hon stått så länge. Det stärker hennes annars så svaga trav, det bygger upp kondis och ryggmuskler. Det är helt utmärkt att varva med ridningen nu när jag sätter igång henne. Sen är hon till stor hjälp, för jag kan ta med mig Meyla bakom vagnen också.

Hraffa skulle jag aldrig köra in, det passar inte hennes rörelsemönster eller hennes temperament.

Kommentarer

Ulla sa…
Va härliga bilder! Önskar jag hade någon inkörd också!
kram/Ulla

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"