Gígja är klippt

Som Ulla på Skolgårdens Islandhästar skrev i sin nya blogg härom dagen, det är dags att klippa hästarna. Självklart beroende på hur den skall användas i vinter.

Jag har i veckan hunnit med att klippa Gígja. Jag kommer att rida Gígja i vinter och kommer att rida i ridhuset lite då och då (det är bokat och längtar så). Därför klipper jag henne inför och under vintern. Jag klipper dock bara på halsen, där hon svättas mest. Hon svettas även vid flankerna, men där har jag inte klippt henne.

Skall dom klippas skall dom även täckas eller/och stå på stall. Gígja kommer att stå på stall, gör det redan.

Jag föredrar att klippa tidigt. Då har den vuxit ut lite till den värsta kylan kommer i dec-jan. Sedan klipper jag ytterligare en gång innan vintern är slut.

KOM IHÅG! Visningshästar får inte klippas efter årskiftet, skall dom klippas skall det vara innan årsskiftet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"