Nu är jag klar :)

Nu är jag helt klar med sommarhagarna.  Lagt ner all stängseltråd där den ska läggas ner.
Hingstarnas hage var den sista och det gjordes idag. Tack vare att det endast kom 2 cm snö istället för utlovade 2 dm så kunde jag göra det idag enl plan.
Lägger ni ner tråden eller får den sitta kvar?
Det är lite jobb att lägga ner och även att lägga upp den igen. Fast egentligen en trevlig promenad längst markerna. Men tycker att fördelarna är fler än tiden det tar.
När stängslet satt kvar var det alltid tråd som var av, knorrar som gått sönder och oftast några knäckta stolpar.
På det här sättet är allt helt och inga vilda djur har kommit till skada. Det är även fritt fram för skidåkare,  hundspann och skoteråkare.
Magiskt väder idag att göra detta i.

Kommentarer

Nää.. Det är inget jag har hört talas om att man lägger ner tråden.. Det måste vara något ni naturmänniskor tänker på där uppe i Norrland. Här får skidåkare snällt klättra över trådarna (och ev. få en stöt eller två) samt djuren hoppar eller kryper under. Men det kanske hör ihop med att vi sällan har så stora hagar som kan få vila under vintern.. //Anna "Stockholm" ja, eller Brottby då men i Stockholmstrakten :-)
M A Friman sa…
Stämmer säkert Anna. Vi gjorde aldrig detta jobb med hagarna när jag bodde i Stockholm. Men här har vi börjat med det. Efter några vintrar insåg jag att det kostade massor med hagmaterial att ha tråden uppe på vintern för att älgar, renar och rådjur manglade ner dom. När dessutom stolpar var knäckta då var tanken på deras rädsla och kamp olidlig. Nu är allt helt på våren när det är dags att sätta upp det igen. Stolparna får självklart stå kvar över vintern.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"