Thruma från Jemthagen




Igår hämtade jag hem vårt 4 åriga sto Thruma från Jemthagen. Hon är efter vår egen hingst Ómur från Feti. Det enda stofölet som vi fått efter honom själva, så jag hoppas hon blir något som jag vill och kan behålla, vore så roligt. Truma är undan Gígja frá Sydri-Reykjum, ett sto som vi sålt och saknar mycket. Så av den anledningen skulle det också vara kul att behålla Thruma.

Både Ómur och Gigja är båda fantastiska passhästar så blir det inte mycket pass i denna tjej så blir jag förvånad. Hon visade även upp en fin start på tölt och trav så jag tror att det blir en fin gångartshäst av lilla blondinen.
 



Det var jättekul att se Erica Herbertsson jobba med Thruma och visa vad dom åstadkommit tillsammans under dom veckor som Thruma varit borta. Hon hade med muskler ändrat sin exteriör till en  vacker unghäst från en pluffsig sådan. Alla gångarter finns där och hon jobbar på bra i fin form. Lite kort i steget och blir lite spänd emellanåt. Men hela tiden glad och jobbar på med öronen framåt om hon inte lyssnar på Erica förståss, då pekar dom mot Erica. Hon går fint som handhäst. Det fick jag inte se igår men det var vad Erica berättade.



Fin höstdag och solen tittade fram för ovanlighetens skull. Lilla Thruma klev på transporten utan problem och hemma blev hon insläppt till Rakel i hagen. Rakel som inte alls gillar Thruma. Dom har gått ihop i flera månader innan men aldrig kommit överens. Kontstigt! Hästkemi...

Fölning är det häftigaste med hästuppfödning, sedan är det bara en lång väntan, sedan kommer denna inridningsfas som också är så otroligt spännande.
 



Stort tack till Erica Herbertsson som gjort ett så otroligt fint jobb och grattis till lyckad examination.
 


Söt blondin :) som nu blir hemma på vila i ca 2 månader för att sedan åka tillbaka till Valne gård för lite fortsatt träning. Hon är just nu lite för skvätten för min smak och dessutom har jag ju ridförbud. Oavsett ridförbud eller inte så åker hon tillbaka dit, vem vet, kanske blir det visning nästa sommar, åtminstone exteriört.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd