En månad till jul



Helgen har varit rimfrostig och fin. Jag följde med Fanny på en härlig tur igår. Jag tömkörde Már och hon red Ómur. Már var full av överskottsenergi från början, så det gällde att hänga med i svängarna. Men till slut var han normal igen.

I natt kom det lite snö. Hoppas hoppas det får ligga kvar.

Hästarna har gått några veckor med fyra brodd i varje sko. Det är inte alltid till sin fördel. Speciellt inte som det varit nu senaste veckorna, stenhårt i backen. Brodden behövs när det blir isigt och vem vet när det blir det eller inte. Nu när det bara har varit hårt blir det bara stumt för dom. Dom sätter i hoven och det sitter fast. Med lite snö spelar det inte så stor roll om man har fyra eller två brodd i varje sko. Det bästa vore ju om man orkade skruva ur traktbrodden och sätta i dom om det blir isigt. Men där slog min lathet in. Får tänka och anpassa träningen istället.

Hästarna är inte i någon hårdträning nu och tempot har inte varit så jättehögt heller. Med min tömkörning blir det mestadels skritt. Vid longering lite trav, har då valt gräsunderlag istället för hårt grus på ridplanen. Man får helt enkelt planera efter underlaget. Har väl inte någon belägg för att gräs är bättre än grus, men det känns som om det är lättare att rugga upp ytan på frusen jord än frusen grusplan.

 


Själv har jag idag fått en ny spruta i baken. Aj aj aj, gör så helsikes ont. En kur med antiinflammatoriskt ska jag stoppa i mig också. Sedan ska jag till en ny läkare den 3 december. Något positivt i allt elände, tror att den inflammerade ytan har minskat, tjoho!!! Ny spruta om tre veckor :(

En massintensiv vecka framöver.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"