Vatten vatten vatten



Vatten är så viktigt för hästarna. Det är A och O i god hästhållning.

Jag brukar säga att vatten är viktigare än mat. Menar inte att hästar ska ha vatten men inte mat. Utan menar att det är viktigast att först kolla att alla hästar har tillgång till vatten, prio ett. Därefter fodrar man dvs 1vattna, 2 fodra.

Periodvis dricker stona dåligt ur baljan där vi fyller på vatten, flera gånger per dag!?

Eftersom vi manuellt fyller på så lär man sig exakt hur mycket dom dricker. Man får också en känsla för mängden vatten beroende på värme, kyla, nysnö osv.

Vi reagerar snabbt om dom ändrar vattenförbrukningen. 

Stona har en kallkälla i sin hage. Men är det kallt så fryser den och används inte. 

Häromdagen hade dom druckit dåligt och det kändes konstigt. Men Hraffa visade mig. Slog hål i isen med hoven och i det hålet passade hennes mule perfekt. Såg även flera sådana hål i isen. Så våren är på väg eftersom hästarna kommer igenom isen.

Idag fick jag tyvärr avstå mitt ridpass i ridhuset, med Ómur. Már visade kolik känningar. Det var bara att plocka fram olja, varma kläder och ge sig ut på promenad.

Efter flera dl olja och två 45 minuters promenader slutade han äntligen rulla sig och krafsa med framhovarna. Nu verkar han lugn och vi väntar på skiten.

Skit är glädje!!! Vatten är A och O!!!

Kommentarer

Ja, här har vi också haft en som haft kolik-känning idag. Han verkar dock vara ok nu efter promenader men jag ska ut en gång till ikväll för att kolla och ge en mindre giva hö igen så magen får arbeta med små mängder.
Har en fundering med tanke på att det inte är helt enkelt att få i dem oljan utan att det mesta hamnar på utsidan... Hur ger du oljan?
/Christina i Grannäs
M A Friman sa…
Jag ger med en stor spruta. Nästan en deciliter åt gången. Lyfter huvudet så högt upp det går, sedan sprutar jag långt in i munnen. Håller kvar huvudet högt ett tag.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"