Tacka vet jag femgångare!

Idag fick jag beskedet från SLU efter deras DNAtest:

Hej!
Nu är vi klara med analyserna från gångartsstudien på islandshästar. Resultatet visar att hästarna Hrafndis frá Bakkakoti, Gigja frá Sydri-Reykjum, Ómur frá Feti, Meyla från Jemthagen, Rakel från Jemthagen och Már från Jemthagen alla är AA i sin genotyp för DMRT3. 

Hästarna Þruma från Jemthagen och Júlía från Jemthagen genotypades inte då dom var för ung för att kunna ingå i studien. 

Ni kan läsa mer om DMRT3 på www.capiletgenetics.com


Vänliga Hälsningar
Kim Jäderkvist
 
Department of Animal Breeding and Genetics
Swedish University of Agricultural Sciences
Box 7023, 750 07 Uppsala, Sweden





Varför skickade jag in på mina hästar, jag visste ju redan att dom var femgångare? Jaa, så enkelt, dom behövdes i studiesyfte för att säkerställa analyserna.


Betäcker man en AA med en AA blir det 100 % AA dvs femgångare. Tänk att något kan vara enkelt!


Ómur frá Feti, mars 2014
Foto Eva Herbertsson

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"