Vintern är åter

Rakel från Jemthagen

Härligt ridväder idag. Nysnö, ca 10 cm, juvligt. Efter att ha haft en vecka med tö, slask och is så känns det åter lite lättare. Det är ju bara så att vi som bor här uppe vet att vintern varar till påsk och vinter utan snö blir ju bara helt tragisk och lång. Det blir ju inte vår tidigare i Jämtland bara för att snön försvinner. Det blir bara en längre, tristare, mörkare och deppigare period fram till våren.

Idag har jag haft besök av Veronica och Jack. Jack lånade Rakel och jag tog Ómur och så red vi ut tillsammans. Himla mycket roligare än att rida själv jämt. Ómur gick fint, kändes mjuk och fin. Men tänkte nästan vägra trava. Konstigt när det ibland blir sådana tvärvägran hos hästarna. Ibland kan det ju vara galopp, bara vägra galoppfattning och istället rusa iväg i ökad trav eller pass. Men idag var det vägran att ta trav från tölt. Men till slut så, efter många försök gick det.

Skyller inte bara på hästen, kan bero lite på mig också. Fick en rejäl genomkörare igår. Var till sjukgymnasten på förmiddagen och fick massor med nålar kring höftlederna (mot smärtan kring svanskotan) och sedan hade jag bokat 50 minuters massage på Spa-kliniken på eftermiddagen. Den tjejen som masserade mig hade starka nypor, vill jag lova. Har fått massage många gånger i mitt liv och på många olika ställen. Men denna tjej höll på att "döda" mig. Helkroppsmassage innebar även massage av rumpan och jag lovar fick svettpärlor i pannan, så jädra ont gjorde det. Men jag led i tysthet, för det är ju en konstig skön smärta man upplever vid massage. Kanske blev det för mycket för min lilla kropp, känner mig lite mör idag.

Så vid ridningen idag tyckte jag att jag inte riktigt kunde vinkla bäckenet som vanligt och detta kan ha påverkat övergången tölt-trav. Men vet inte eller om det var något annat som störde herr Ómur. Men i övrigt gick han ju bra, så är ändå nöjd, och vi fick ju faktiskt till traven till slut.

Det var i alla fall kul att rida ut tillsammans med Jack. I skritt pauserna blev jag uppdaterad om tävlingsregler och dyl. Det kan jag lova behövs, känner mig ringrostig på den fronten. Vi pratade lite om våra mål för säsongen också. Jack har ju en ny häst denna säsong och det var kul att höra hur han tänker.

Tack för sällskapet!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"