Mästarmöte på Wången


Vacker allé i Jämtland

Efter 15 år i Jämtland fick jag äntligen köra in längst den fina allén till en av Jämtlands vackraste gårdar. Hade ett ärende dit idag och för första gången slapp jag kika från vägen, ca 300 m bort. Körde riktigt sakta, det hade gårdsägaren sagt till mig. Min anledning var dock en helt annan än hans. Hans var halkan min var att se alla vackra byggnader, haha.

Kyra Kyrklund på Islandshäst

I övrigt har förmiddagen tillbringats på Wången. Clinic med tre mästare, Stig H Johansson från travet, Kyra Kyrklund från dressyren och Janne Jönsson för fälttävlan.

Stig H körde in med en travare, Janne på ett kallblod och Kyra red in på en Islandshäst. Det var väl inte den vackraste ridningen jag skådat, men kul ändå. 

För första gången har jag idag, från en storhästryttare, fått höra en bra beskrivning om Islandshästen och dess skillnader mot andra hästar. Till på köpet var den varken elak, lustig eller kränkande, den var bara så bra, rätt och fin.

Annars brukar det komma mycket glapp, skit och elände ur munnen på vissa som ska beskriva Islandshästen, dess gångarter, bärighet och påskjut. Mycket pga okunskap och ointresse. Oftast har dom aldrig provat själva.

Hela clinic ligan

En clinic i övrigt om ryttarens sits, inverkan, balans. Träning för bättre och hållbarare häst. Mest Kyra som prata, man märker vem som är mest van.

Travlopp på is

Ett avslutande jippo på travbanan, så Stig H skulle få glänsa lite. Ett travlopp med kuskar som Kyra, Janne, Stig H, Svärdan och en till lärare på Wången.

Svärdan vann loppet så äran gick till Wången.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd