Oschysst!

Idag kom programmet för Wångens avelsbedömning ut. Jag hetsade upp mig omedelbart, arg som ett bi. För att tjäna pengar har dom klämt ihop programmet så att en del hästar både skall gå sin grundvisning och omridning (öppna bedömningen) samma dag.

Samma visa varje gång. När det kommer till Wången bedömningen så är pengarna plötsligt slut och då ska det snålas. Detta händer aldrig på visningarna kring Mälardalen (ursäkta mig men nu är jag förbannad, här blev det visst ett påhopp mot Mälardalen).

Vi har 50 hästar anmälda till Wången och det är bra, mycket bra antal. Då klämmer man ihop 50 stycken på en och en halv dag och kör öppna bedömningen på eftermiddagen den andra dagen. Dom hästar som går grundbedömningen den andra dagen skall alltså även gå öppna bedömningen samma dag!!!

Margretehof hade 35 hästar anmälda, alla visades den första dagen och därefter den öppna bedömningen dagen efter. Hästar som får en ordentlig och ärlig andra chans.

På Romme 52 hästar (två fler än Wången) och där fick hästarna en ärlig chans på öppna bedömningen den tredje dagen. Vad fan är det för skillnad?

Det är för dyrt att ha domarna kvar en dag till, får jag till svar. Skit!

Det är lika dyrt att ha kvar domarna på Romme. Hit upp kostar det en flygresa extra, men här uppe har vi Sveriges billigaste boxhyror vid avelsbedömningarna. Så det lär jämna ut sig.

Dom drar in minst 140000 kr på anmälningsavgifter på Wångenbedömningen och domarna skulle kosta 25000 kr att behålla ytterligare en dag. Det är inte denna bedömning som gör att SIF går back.

Sedan undrar dom varför inte fler kommer med sina hästar till bedömning? Varför ska jag lägga ut 25000-30000 kr på att bedöma min häst när jag inte ens får samma chans som dom övriga i Sverige får. Det skall vara lika oavsett om jag bor i södra Skåne eller norra Norrland.

Till svar får jag att så här gör man på Island, det är inget ovanligt. Nä, men vi kan inte ändra våra rutiner mitt i säsongen. Ska vi göra på detta sätt så ska vi göra det på alla bedömningar i Sverige.

Den här bedömningen är det sista jag gör för detta förbund. Inte en gång till tänker jag acceptera dessa orättvisor och oschyssta beslut. Fel väg att gå, tänker vissa, man ska inte kasta in handduken när man vill få till förändring. Men det är exakt vad jag gör. Det här är inte första gången, inte andra gången och inte tredje heller för den delen. SIF lyssnar enbart på några få av sina medlemmar, merparten "medelmåttan" den bryr man sig inte i.

Som funktionär har vi fått ett schema som heter duga. Inga kisspauser här inte ;)

Kommentarer

Liv sa…
Jag tycker det är BRA att någon vågar att säga ifrån!!! Och att du faktiskt gör något, visar att det inte är OK! Förbundet är ingenting utan dess medlemmar, ALLA dess medlemmar och inte bara gräddan! Jag håller helt med dig, ska bedömningar göras landet runt och bedömas på samma kriterier, så ska också samma förutsättningar erbjudas! Jag håller tummarna för att ni kammar hem finfina siffror med era finafina hästar!!!
Gun sa…
Hejja Maarit! ..håller med Liv.
JosefineSK sa…
När Platina bedömdes i maj 2002 på Sörgården var det också "allt på samma dag", så det kan väl inte vara något nytt eller specifikt för Jämtland...?

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd