Internationell hjälmdag

Idag är det den Internationella hjälmdagen.  Kampanjen, Riders4Helmets startade för två år sedan efter den amerikanska dressyrryttaren Courtney King-Dyes svåra olycka.  Syftet är att påverka ryttare och få dem att använda hjälm.

Riders4Helmets har, tillsammans med ledande hjälmtillverkare, utsett lördag den 9 juni till Internationell hjälmdag.

För att fortsätta hjälmkampanjen som inleddes nationellt med Helmet Awareness Day 2010 i USA och fortsatte med International Helmet Awareness Day 2011, kommer återförsäljare över hela världen att erbjuda rabatter på hjälmar den 9 juni. Har dock missat alla erbjudanden runt omkring mig själv?!

Tycker att alla våra förebilder (läs eliten) bör använda hjälm på bilder, träningar, clinics och självklart tävlingar. Vad dom sedan gör hemma hos sig det bryr jag mig inte om. Vet en tränare som tycker att jag är lite tjatig men det står jag ut med ;) Är man en förebild så får man leva med det.

Använder alltid hjälm, det sitter liksom i ryggraden, efter att jag vuxit upp med hjälmen via ridskolan. Har betydligt svårare för säkerhetsvästen, för den fanns inte på min ridskoletid. Så jag har full försåelse för dom som inte vuxit upp med hjälm och tycker att det är svårt. Men försök, hjälmen har räddat många ryttare från skallskador, inkl mig själv.

En del av informationen har jag kopierat från Eurodressage.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"