Avelsbedömning


Ómur höjde sin totala poäng för exteriören till 8,04. Han höjde bl a benkvaliteén från förra bedömningen och sänkte huvudet. Har lite svårt att förstå hur ett huvud kan ändra sig, det är väl den kroppsdel som förändras minst av allt på en häst. Här måste det vara domarnas egna tycke och smak som påverkar. Men men... Han höjde dessutom proportioner till härliga 8,5. Hade han fått behålla sin 8 för huvud så hade det varit en riktigt fin bedömning för exteriören. Tycker dock att den är fin nu också, nöjd helt klart.

Ridbedömningen höjde han till 8,09. Han höjde traven till 8 och spirit till 8,5. Själv tycker jag att han gott hade kunnat få 8,5 för tölt, för sin bredd över tempot och han är otroligt vägvinnande. Han har ju inte rörelsemönstret som en fyrgångare utan visar helt tydligt att han är en femgångare. Men han har ett enormt långt steg. I övrigt fick han det jag förväntat mig.

Totalt 8,07.

Han var helt klart finast, även om han inte flaschade och syntes i mängden på samma sätt som andra. Inte helt opartisk här inte...

Det var många som var missnöjda med bedömningen eller rättare sagt domarna och deras låga poäng. Många strykningar under dagarna. Själv, nu efter att jag fått smälta detta i några timmar, så är jag nöjd. Självklart tackar man inte nej till ett halft till ett helt poäng extra lite här och där. Det gör stor skillnad och det har stor ekonomisk påverkan. Men det är en bedömningssport och det är bara att gilla läget när man gett sig in i leken.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd