Valack i stallet


Det var många år sedan det sist stod en valack i stallet. Då var det min första Islandshäst Ródi nu är det min egen uppfödning Már som idag lämnat kulorna på ATG kliniken.

Så här några timmar efter kastrationen ångrar jag att jag valde en stående kastration och inte en liggande. Själva kastrationen på kliniken gick bra, lika så lastning och resa. Men sedan har blodet "sprutat" hela dagen. Det ser ut som ett slackteri i stallet med blod prickar och fläckar överallt. Långt upp på väggarna i hans box och lyser så fint på den fina vita timmerväggen.

Har hunnit rådfråga veterinären en gång ikväll och han säger bara att jag ska ha is i magen.

Han är pigg, har inte fått högre temp ännu är heller inte svullen, ännu. Kisseriet fungerar och han är pigg och äter glatt. Så jag ska väl vara lite lugn.

Att det blöder ser många som positivt...

Idag har det varit boxvila, uppbunden för att inte kunna rulla. Nu står han dock fritt under natten och imorgon ska han ut i hagen. Till att börja med blir det lilla sjukhagen, en till två dagar, men så snart som möjligt ska han ut i större hage. Motion varje dag, rörelse ska vara bra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"