Trafikvett

Läser på andra bloggar vilka problem ryttare/kuskar kan ha i trafiken. Blir så förbannad! Tack och lov har jag bra grannar/bybor som visar hänsyn på byvägarna. Även om vi försöker rida mycket i skogen och på skogsbilvägar så behöver vi rida på dom lite större vägarna ibland för att ta oss till skogs. Dom gånger det kör någon fort och hänsynslöst så tror jag faktiskt att det är personer som inte hör till bygden.

VAD SÄGER LAGEN?

Huvudregeln är att hästekipage, ridande eller körande, betraktas som fordon. De ska alltså färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Detta gäller även om man leder hästen. Hästekipage får normalt ej färdas på gång- och cykelbanor, ridande och körande är alltså hänvisade till vägbanorna. Ryttare och kuskar ska känna till och följa allmänna trafikregler och anvisningar. De använder samma tecken som cyklister för att avisera hur de tänker färdas i korsningar, vid avstannande osv.

Det är bilisten som betalar och koncist kan man sammanfatta vad som gäller vid en olycka mellan fordon och häst. Trafikförsäkringspliktiga fordon skall enligt lag ha en trafikförsäkring. Trafikförsäkringen ersätter alla skador (som fordonet orsakar) i samband med trafik, oberoende av vållande eller oaktsamhet - det är ett strikt ansvar för sådana fordon (annans egendom och personskador i eller utanför fordonet). Om ett trafikförsäkringspliktigt motorfordon kolliderar med ett hästekipage är ryttare eller kusk alltid berättigad till ersättning för person skadorna genom fordonets trafikskadeförsäkring. I nästan samtliga fall betalar också trafikskadeförsäkringen ersättning för de kostnader som uppkommer om hästen skadas. Fordonsägaren får dessutom stå för skadorna på det egna fordonet. En kollision med ett hästekipage kan därför kosta fordonsägaren ganska mycket.


Tänk om alla trafikanter kände till detta (och ryttare/kuskar med för den delen).

Visa hänsyn!!!

Kommentarer

Desirée ;) sa…
Här längst grusvägen färdas många timmerbilar, och det händer att en del stannar och pratar med mig när jag går med hundarna, och frågar om det är jag som har hästarna.. etc.

De är alla så hänsynsfulla och försiktiga, de vet att en häst är likamed vilt, ägaren kan inte klandras. De har också meddelat varandra om att jag har hästar på bägge sidan vägen, även om det inte syns, så trots 70-väg kör de jätteförsiktigt.

Då är vi ändå inflyttade i byn, och timmerbilsförarna kommer från angränsande kommuner, men de bryr sig! Det gör även de flesta bybor, för de ser oss som ett viktigt tillskott. Med hästar och allt.

En del kommer till och med och ber mig utfodra dem ute på lägdan istället för i skogen, för de vill ju se hästarna när de är ute och promenerar=)
Susanna sa…
Hej Marit!
Halkade in på din trevliga blogg och läste detta inlägg om trafikvett, vilket jag, liksom du, tycker att fler borde känna till. Hoppas det är okey om jag kopierar och lägger in på min blogg.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd