Spatt rtg


Idag stoppar jag in Ómur i transporten och far in till ATG kliniken i Östersund. Supernervös! Ómur är fem år och måste spatt röntgas i år innan avelsvisning. Jag gillar att vara ute i god tid, så bokade tid direkt efter årsskiftet (alla hästar fyller ju år 1 januari).

Idag är det då dags, håll tummarna! På kliniken tar dom rtg bilder, fyra på varje has. Där kan dom sedan titta på bilderna och ge mig ett första besked. Men det räcker inte. Bilderna skall på en CD skiva sedan skickas till Island för granskning. Inte förrän vi har betalat SIF för granskningen kommer resultatet ut på World Fengur. Nervöst, tycker jag, man vet ju aldrig.

Utan spatt rtg ingen avelsvisning och utan avelsvisning, inga fler avkommor efter Ómur. Fast det viktigaste av allt är att han inte har spatt. Han är en fantastisk ridhäst oavsett om han förblir hingst eller blir valack.

Kommentarer

Inga-Lill sa…
Då håller vi tummarna att det går bra. Det gör det säkert.
Irja sa…
DET är vad jag kallar att vara ute i god tid. Lycka till. Det kommer självklart att gå bra :)

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd