Fredagsmys...


Alltid är det något...

Igår kväll när jag skulle ut och nattfodra hästarna möttes jag av vatten, vatten och vatten. Hela stallgolvet var fyllt med vatten. Vatten och -20 grader blir snabbt is och och en salig sörja utblandat med spån. Meyla och Rakel stod i torra boxar, men Ómur den stackarn som bor närmast kranen, han stod och tryckte i ett hörn, där det fortfarande var lite torrt spån.

Vilken syn och i denna kyla. Den FRYSSÄKRA kranen hade gått sönder, brustit i gängorna och där hade vattnet stått och sprutat "rakt ut" i stallgången, istället för neråt som en vanlig kran gör.

Jag fodrade kraft till hästarna vid 19.00 och detta var direkt efter Let´s Dance, så någon gång där emellan har det brustit och börjat spruta.

Ómur fick snabbt byta till en torr box och jag fick slita upp kära sambon ur soffhörnet. Här skulle skyfflas vatten en sen fredagkväll. Snabbt skulle det gå också för det frös ganska fort. När vi fått ut allt vatten, så var det bara att hugga in i det blöta spånet i Ómurs box. Tungt!

Nu har vi grusat stallgången, för det han frysa till en isskorpa. Sambon har fixat med kranen. Köpt reservdelar idag. Är glad att detta upptäktes på kvällen och inte på morgonen, tänk om det stått och sprutat vatten en hel natt. Inte kul!

Nu är frågan, skall man sätta på stallfläkten och börja tina golvet eller blir det väldigt fuktigt i denna kyla. Eller ska man vänta till lite varmare väder och låta cementen suga åt sig det sista lilla som ligger på ytan. Har ingen erfarenhet. Just nu gör isskorpan på stallgolvet ingen större skada. Någon som varit med om vatten i överflöd i stallet tidigare i superkyla? Dela gärna med er av era erfarenheter.

Kommentarer

Ulla sa…
men era stackare! vilken tur att du gick ut och såg eländet!
Jag har vid ett tillfälle lyckats få en massa vatten på golvet när avloppet frös och jag kan säga att det inte är lätt att få bort det med fläkt om det är väldigt kallt. risken är att man sprider fukten istället och som då sätter sig överallt i stallet. Men det beror ju oxå lite på hur ventilationen är. Om du vill ha bort det så är mitt tips att ni fixar flera fläktar som går samtidigt så det blir ordentligt torrt i hela stallet, kanske oxå en avfuktare. Men passa så inte ni överbelastar elen!
Hoppas det löser sig.... kram
Ulla sa…
kom o tänka på en sak! Ring o kolla med försäkringsbolaget vad de säger!
Tova sa…
Åh stackars er men vilken tur att ni upptäckte det så snabbt!
Det verkar kunna hända vad som helst när det är så kallt, inga ledningar eller kopplingar verkar kunna vara säkra.
Jag har tyvärr inga råd att ge- bara mitt deltagande. Ni fixar det säkert på bästa sätt!
Kram från Tova
Inga-Lill sa…
oj,oj,oj vilken otur ni har, men samtidigt lite tur att inte det upptäcktes på morgonen...Avfuktare tror jag är viktigast. Men man måste tömma dom ofta. Bara värmefläktar då lär det ta tid att torka upp. Ibland kan man t o m få låna av räddningstjänsten, kolla det.
Unknown sa…
Usch vad trist, tur i oturen att du upptäckte det hyfsat snabbt.
Har inga erfarenheter som jag kan dela med mig. Men det låter som kloka råd du har fått redan.
Lycka till och hoppas att det löser sig.
Gun sa…
Hua, precis detta har man gått och oroat sig för dessa kalla dagar. Jag har huvud-avstängning tokigt till. Hade ett annat problem.
Det släta cement-golvet på väg in till stallet(genom kalla lagårds-delen) blev så halt så jag hällde ut vatten istället och kasta på kutterspån för att det skulle frysa fast till ett jätte-sandpapper typ. Skulle nog funkat bättre med vanligt sågspån. Nu frös det fast i ngr dagar men sen verkar det ha sugit upp fukten istället för nu är golvet torrt och kutterspånen ligger lös trots att det varit -20 till -30 gr.
Pröva att sprida ut kutter och se om det gör lika hos dig.
Sol sa…
Attans inget kul med vatten överallt. Hoppas det går bra. Måste fråga den fina blå hästen på bilden. Var har du hittat den!?

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"