Thermobar

Vi har flera Thermobarer och skulle behöva köpa in ytterligare en värmebalja, men priserna för Thermobaren börjar bli skyhöga. Vi är nöjda men pga prisskillnaden måste vi börja titta på andra allternativ. Så nu har jag tittat lite på Boles, som definitivt är billigare, men inte lika stor. Är det någon som har deras värmebalja och har någon erfarenhet?

Vi har Thermobar på 80 liter och den kostar över 5000 kr ny nu. Boles är på 65 liter och kostar under 3000 kr. Hur motiverar jag den prisskillnaden och hur mycket annat roligt kan jag inte göra för dom kronorna?!

Kommentarer

Unknown sa…
Det är urkorkat att prisa sig själv ut från marknaden, för det är Thermobar på god väg att göra. Det har jag sett förut men på andra produkter. Som du har märkt så finns det alternativ. Har själv inte provat Boles men varför skulle den inte hålla måttet? Det är ju faktiskt bara en plastbalja med en värmekabel runt, Inget mer. Jag har läst om ett hembygge som verkar bra, det fanns i tidningen Islandshästen, en tjej från Luleå som hade skickat in (där fungerade det), jag ska försöka leta upp den åt dig.
Inga-Lill sa…
Håller med...helt galet dyrt! Säkert värt att prova den mindre, även om man får fylla på lite oftare
Maud sa…
hej
Jag gjorde en egen värmetunna.
tog 2 svarta tunnor (finns på granngården o öb)
i 2 olika storlekar.
Köpte 8meter värmekabel och en "säkerhetsströmbrytare"
borrade ett hål i den yttre tunnan, stoppade in kabeln och limmade fast den på utsidan av den mindre tunnan.
Priset blev 1000spänn....
det enda problemet är att man måste vara lite mer försiktig med kabeln än på thermobaren. då den inte går ta loss från själva tunnan. (när man tippar på den och ska rengöra, måste man kolla så den inte är fastfrusen/fast snöad)
min ´tunna gick därför sönder. Har tänkt göra en ny, men då bara limma fast kabel i botten på den yttre tunnan och låta den inre vara "lös"...(i thermobaren är det bara värme i botten)

vattnet blev lagom tempererat och frös inte trots 35minus....
Lite mera meck än att bara beställa på nätet, men betydligt billigare.

God fortsättning o Gott nytt år (snart)
Mvh Maud i Aspås
Irene sa…
Jag har haft Boles värmebalja, likadan som den du lagt ut bild på, i fem år utan minsta bekymmer. Aldrig varit med om att vattnet har frysit i den.
Gun sa…
Har ett hemmabygge själv. En låda av byggplatta, isolerad med frigolit. Tyvärr använde jag mig av stora baljan, 80l, onödigt för 2 hästar. Har en frostvakt inne i lådan. Det fryser på ytan vid -18gr. Reportaget i Islandshästen var nog fr varmare trakter, sen hade dom inte en stor balja utan flera hinkar, mindre ytor kanske gör att det inte fryser lika lätt? Kan maila bild åt dig Maarit senare idag på mitt "bygge" men om man ser till pris så lönar det nog sig med bole-alternativet före hemmabygget, det tar ju tid oxå att bygga.
Sol sa…
Tack för alla intressanta tips. Har funderat på Thermobar men tycker den är för dyr. Attans vad kallt det blivit!
www.nissebus.bloggagratis.se

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"