Gott nytt år!

Nyårsafton, härligt med god mat och trevlig sällskap, det är klart det skall firas. Men denna dag är också ett orosmoment för många djurägare. Hur gör ni med era hästar på nyårsafton/valborg, när andra människor skjuter raketer?

Vi hade en hund en gång som var så otroligt rädd, det var inte kul att se, han led något fruktansvärt. Hästarna är inte lika rädda, men dom reagerar dom också. Flyktdjur som dom är så springer dom ju en bit och kollar läget sedan, kommer smällarna för tätt, så hinner dom inte stanna upp och kolla läget lika väl. Det som oroar mig mest med hästarna är att dom skall göra sig illa på tex stängseltråden när dom flyr i panik plus att det är mörkt. Mörkret stör ju mig mest, för kommer dom lös, så skall man leta hästar i mörkret.

Vi brukar ta in våra hästar på nyårsafton, ha ljuset tänt i stallet vid 12 slaget och ha en radio på. Gott om hö, så dom har något att syssla med.

Detta är dock ett problem med stona och fölen. Dom är för många och får inte plats i stallet. Men funderar på att ställa dom i en hage lite längre bort från "bycentrum". Hagen är inte använd, men jag tror inte att det är för mycket snö för att dom skall kunna gå där. Eller är det bättre att ha dem i den vanliga hagen, där dom känner trygghet?!

Bilden är på den supersöta hingst åringen Bassi från Valne, han blir 1-åring imorgon. Han är efter Ómur frá Feti och undan första klass stoet Muska frá Keldudal. Muska är syster till Isar frá Keldudal, dom har samma mamma Isold frá Keldudal. Fin stam i denna lilla goding!

Kommentarer

Inga-Lill sa…
Ja, det är inte roligt ur djursynpunkt med nyårsraketer. Jag har en hund som mår jättedåligt. Så jag är inte med på 12 slaget. Det tillbringar jag tillsammans med min hund i källaren med TV på hög volym. Men hon lider ju i princip hela kvällen när det börjar smällas så fort det blir mörkt. Första nyåret i stallet vi står och enligt utsago är det inte så mycket raketer där. Skönt! Gott Nytt År/Inga-Lill
Unknown sa…
Vilket härligt yrväder, tur att han inte är till salu och att jag inte har några pengar för att köpa en till ;-)
Nyår är pest för djuren och miljön. Varför kan man inte förbjuda hemfyrverkerier och tvinga alla kommuner att ha nått storslaget fyrverkeri någon annan dag på året och då mitt i stan? De som vill kan åka och titta och slippa bli av med fingrar och dylikt. Nu smäller det lite för ofta och med för mycket skador.
Vi har utestall så vi stänger in hästarna och stänger gallrena på boxarna, då kan de åtminstonde inte sig ut och skada sig. Jag kommer också ge Frenja ett lass halm i kväll så hon har något att pyssla med. Inte så bra, men får jag hoppas på det bästa. Synd om dem och alla vilda djur.
Förstår problemet med stona och fölen, blir det panik i flocken så har du problem, jag skulle flytta dem så långt bort jag kan, de har ju trygghet i varandra och har chansen att fly den där biten de behöver.
Gott Nytt År!
Tova sa…
Ja, vi förlorade ju ett sto som hade föl vid sidan på grund av nyårsraketer för ett antal år sedan. De drog ur hagen och hon dog några dagar senare på grund av stress.
Så kan det gå!
Vi tar numera alltid in alla våra hästar och har ljuset på, filtar för fönstren samt radion på.
Ändå är de alltid oroliga och blir alldeles svettiga när det smäller som värst.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"