Föl- och unghästmönstring

När liten blir stor skall man ut och se världen. På söndag skall Hronja från Cathrina Gården på föl- och unghästmönstring. Hronja är född här i Kallsta 2008-05-04 och jag hade förmånen att få vara med under fölningen. Det blev ännu en sån där lyckad fölning, där allt går enligt böckerna och fölet som kom ut var ett fux sto med vita tecken, allt vad jag önskar mig. Men ägare och uppfödare är Petra Andersson och inte jag, men jag är glad för hennes skull för hennes fina sto.

Hronja är Ómurs första avkomma och Ómurs enda sto avkomma (hittills), i sommar har vi dock tillverkat ston inför nästa sommar. Mamma till Hronja är stoet Hrund frá Sydri-Reykjum (syster till våran Gígja). Hronjas morfar är Hamur frá Tóroddsstödum.

Hronja har även en halvbror här i Kallsta, Frimann från Valne 4 år. En mycket fin ung ridhäst efter Blaer frá Búdarhóli.

Det skall bli super kul att se vad Hronja får för utlåtande, hon är i mina ögon ett mycket fint ett årigt sto, som kan röra sig väldigt mjukt och smidigt med mycket lätt för tölten.

Mycket uppskattat att uppfödarna orkar åka med sina fölungar. Bästa tiden för fölmönsting är vid 3 månaders ålder, allt efter det kan bära eller brista då unghästarna växer så otroligt ojämt. Om inte annat så tycker unghästarna att det är kul att lämna hagen och se världen och ägarna/uppfödarna får veta mer om sin unghäst.

Föl- och unghästmönstringen går av stapeln på Dille Islandshästgymnasium, klockslag vet jag inte ännu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"