Antal hästar???

Fick en fråga av Åse Ericsson häromdagen, som jag inte kunde svara på:

Vet du på ett ungefär hur många islandshästar det finns i Krokom - Åre-området? Eller kanske hur många hästar som ägs av Gneistimedlemmar? funderar Åse

Svår fråga men intressant. Det vore kul att inventera någon gång, men hur? Antal islandshästar i Jämtland, antal islandshästar hos Gneisti medlemmar.

Jag vet att jag träffat på en massa islandshästar i länet sedan jag började id-kontrollera, hur många som helst som inte har någon som helst koppling till Gneisti. Men jag har inte id-kontrollerat alla, det finns ju fler id-kontrollanter och det finns fortfarande massor med islandshästar i länet som inte är id-kontrollerade också.

Jag har även försäkrat en hel del islandshästar under årens lopp, men även där finns det fler ombud och fler bolag (tro det eller ej, andra bolag, kan nästan inte fatta det - skämtar!).

Men till att börja med vore det kul att inventera blad Gneistis medlemmar, men hur gör man det? Tror inte heller att alla vill svara på den frågan. Någon som har en bra idé på hur man kan gå till väga.

Det finns statistik på hur många hästar det finns i Sverige, tror jag hört en siffra på 300 000 st. Tror dock att den miss stämmer något enormt. Med tanke på det jag skrev tidigare, det är hur många som helst som inte är id-kontrollerade, inte bara här i Jämtland utan i hela landet.

Kommentarer

Joanna sa…
Är man riktigt intresserad finns det ju medlemslistor så för den hugade är det "bara" att författa ett mail/brev och skicka ut med hopp om svar. Sedan finns det ju förstås de som har islandshästar utan att vara medlem i någon förening så ett helt exakt svar går nog inte att få. Men det vore helt klart intressant att veta.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"