Träning och mer träning


I söndags var vi iväg till Valne rid- och rehab och tränade igen. Jag gillar dom här regelbundna endagsträningarna som vi har en gång i månaden, nästan året runt. Det ger en morot att träna vidare, vi får hemläxor och man har en hake på sig att komma tillbaka och visa att man jobbat mellan passen.

Det kan ju ofta, under den kalla årstiden, ta emot att rida ut i mörker, med hårt underlag, stormvindar, enformiga vägar för att vi blivit av med skogen pga mycket snö. Men då har man månadsmoroten i Valne. Sedan är det ju inte alls så illa som det låter. Vi har ju ofta fina mjuka ridvägar på vintern men det är mörkt på kvällarna efter jobbet och det är kallt och det blåser.

Jag längtar väldigt mycket efter en stig i skogen, en klätterbacke. Har inte varit in i skogen sedan i december, tror jag.

Júni är den som jag tagit med mig regelbundet nu sedan förra sommaren. Han sattes igång strax före tredagarskursen i augusti förra året. Sedan blev tredagars tyvärr lite för mycket för honom och vi jobbade oss ur en mycket tung svacka under hösten. Inte förrän i november-december kändes det åter som om utvecklingen gick framåt. Det var en väldigt frustrerande tid. Men tror att vi fixade det tack vare träningarna hos Gummi. Hade vi inte haft regelbundenheten hade jag kanske ställt av han i ren frustration och ridit/prioriterat på någon annan istället.

När proppen släppte i nov-dec gick det bara uppåt ett tag, sedan kom "små" dippar, men det hör till. Men utvecklingen har bara gått framåt efter det. Nu är han riktigt rolig att jobba med och han gillar att jobba, även om han mellan varven låter som en liten gris, när han anstränger sig. Han har fortfarande lite svårt att förstå drivning, när den ena skänkeln säger dit med bakbenet och den andra skänkeln säger åt andra hållet med bogen. Det blir lite virrigt i hans huvud. Men jisses vad det går bättre nu än i höstas.

Jag jobbar med kroppskontroll och det gör min häst också. Mellan varven spretar allt. Samling är också något han blivit jätteduktig på. Likaså sluta/öppna.

Stärka överlinjen är den ständiga utmaningen.

Vår ridplan är just nu obrukbar, men jag längtar efter lite longering framöver. Som komplement till ridträningen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"