Prylen vi alla behöver



Den senast prylen, som vi alla behöver, för att veta hur mycket vi får "dra åt" nosremmen.

Den nya regeln säger att det skall vara ett glapp på 1,5 cm mellan nosrygg och nosgrimma. Som barn fick jag lära mig två fingrar emellan och det stämde nog ganska väl då. Idag är dock mina två fingrar ca 3,5 cm. Så nu på senare tid har jag stoppat in 1 finger och då vet jag att jag har ca 0,5 cm tillgodo.

Nosgrimman får heller inte vara för lös, för då kan den skava av att den rör sig för mycket. Lagom är alltid bäst.

Men denna pryl, detta mätinstrument, kommer framöver att finnas vid alla tävlingar vid hovbeslagskontrollen/utrustningskontrollen i collectingring.

Tänk att vi inte kan använda vårat vett och vårt förstånd, utan behöver alla dessa regler och mätinstrument. Dock är det bra att det finns en "pryl" så det blir lika för alla och inte ska höftas fram.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"