Påsken - hästarnas vilovecka


I år fick hästarna semester över påsken. Vi har flängt runt så mycket så det har inte hunnits med någon ridning. Istället har jag motionerat mig själv med skidåkning, både på längden och tvären. Hästarna har fått roa sig själva i dom extremt bruna hagarna.

Hästarna fäller så mycket just nu, så det kan ju vara skönt att slippa ifrån ridning. Måste klia enormt i pälsen. Det märks också på dem eftersom dom rullar sig så mycket, otroligt skitiga just nu. Men måste vara underbart att få lite hjälp med att få loss pälsen som ändå lossnat. Så borstat har jag gjort även om jag inte har ridit. Står i hagen och drar av dom det värsta. Tänker att fåglarna kan ta lite hårtussar, till sina bon, om dom vill. Men har aldrig sätt dom göra det.



Det är verkligen blandat underlag i hagarna just nu, det går att hitta gröna tuvor, vita snöhögar, vattenpölar och lera, mer lera. Bara att välja. På dom torra fläckarna går det utmärkt att mocka skit och behöver inte vara så tungt heller. På dom blötare partierna kan man dock avvakta lite, för där blir det tungt.

Ómur som skiter i tre högar, där får jag skrapa av ett lager, ner till en isskorpa, sedan måste isskorpan smälta igen och jag kan skrapa av ett lager och så håller jag på i några dagar. Sedan är hans hage klar, men det tar några dagar och blir några skottkärror, men är ändå lätt då man slipper gå runt i hagen.

Med våren kommer alla tankar kring hagar. Vad måste lagas, vad måste göras om, vad kan bli bättre/smidigare.

I år planerar vi för att få hem Stáli, en hingst till på gården. Dom skall få en varsin liten "sommarhage" och så måste vi planera för att få det att fungera nästa vinter också. Júnis vinterhage får helt enkelt bli Stális vinterhage, så den måste göras om staketet mellan Ómur och Stáli måste höjas upp. Alltid finns det något pyssel med hagar.

I morse lades träckprovet på brevlådan...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"