Ómur får en lång vila



Har en längre tid tyckt att Ómurs trav blivit sämre. Tappat svungen. Har funderat på om vinterns träning gjort detta eller det hårda/torra underlaget!? För några veckor sedan tyckte jag att kan rörde sig orytmiskt i hagen. Sedan kom hältan i trav vid longering. Bokade tid på kliniken. Hade mina aningar redan när jag for in till kliniken då jag börjat få reaktion vid palpation.

Han har ett gammalt slag på vänster framkota. Som är kollad ordentligt för fyra år sedan. För att utesluta det så började vi med röntgen och sedan ultraljud. Ultraljudet visade tyvärr det jag befarade, kraftig blödning på gaffelbandet vänster fram. Det värsta tänkbara då gaffelbandet har så otroligt dålig blodgenomströmning och därmed har en väldigt lång läkningstid. Det blir rehab på ett halvår till ett år.

Vi har nu börjat med stötvågsbehandling, tre gånger med tio dagars mellanrum. Ersätts inte av försäkringen då det anses vara alternativhandling. Han kommer även att specialskos, bara hovis kommer hem från semestern. 

Så snart hältan släpper kommer han att skrittas igång, promenader, körning och ridning och gå på vattenband, hos Valne rid- och rehab.. Om tre månader när vi beräknar åka på återbesök och nytt ultraljud skall han vara igång med 45-60 minuters skrittarbete/dag. Det andra ultraljudet om tre månader blir väldigt avgörande, för då vill man se förbättring från första. Annars finns risken att det redan är kroniskt.

Frågan är i vilket skede vi upptäkt detta. Tidigt eller sent? Så här i efterhand har jag ju anat något en längre tid dvs redan i våras när vi blev av med snön och började rida på det hårda underlaget. På tävlingen i juni fick jag inte alls dom poäng jag brukar få för traven.



Om ett par veckor kommer årets höjdpunkt, tredagarskursen. Vill ju inte missa den pga detta. Så valet blev att förbereda Júlia eller Júni på detta med mycket kort varsel. Valet blev Júni. 

Han står nu på stall i några timmar per dag, både för att vänja sig men också för lite bantning. Han ska under tre veckors tid få lite bättre kondis och styrka. Vi rider även korta pass på ridplanen. Vilken omställning för Júni som fått vila så länge. Nu ska han bli stor och åka på kurs.

Kommentarer

Nej, så tråkigt.. Håller tummarna att Ómur blir frisk..
Anonym sa…
Vad trist!
Jag fick stötvågsbehandling ersatt av Agria guld. Min häst har en ledbandsskada på bakknäet.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd