3:e stötvågsbehandlingen


Igår var jag åter iväg till kliniken med Ómur på hans 3:e behandling med stötvågor även kallad shock wave. Stötvågorna triggar igång kroppens eget läkningssystem.

Denna gång blev jag imponerad av Ómur, inget lugnande och stod som ett ljus. Lyfte benet lite när behandlingen kom lite för långt ner dvs för nära skelettet (då gör det riktigt ont). Det är ca 500 slag/min. Behandling skall alltid göras muskulärt.

Jag min nöt var ju tvungen att fråga om inte jag kunde få prova, dvs på mig själv i tex handflatan. Ajj, det gjorde skitont ända upp i nacken. Det bästa med det hela var att jag satt och klämde mig själv i nacken, höger sida, när jag for in. Hade lite spänning, början till nackspärr. Behandlingen med stötvågor högg till exakt där jag hade ont i nacken, fast jag fick behandlingen i handflatan. Sedan var nackspärret borta på hemvägen.

Nu promenerar vi vidare och åker till Valne gård för rehab, vattenband, i september.

Han börjar bli ganska jobbig att ha att göra med just nu. Han är så understimulerad i sin lilla hage och med så lite motion. Får enbart hö, inget kraftfoder, men blir ändå sur, lättirriterad och nafsig.

Några tips på stimulering till hästar i "boxvila". Kvistar och stockar har han i sin hage att knapra på.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"