Jag ska till Marrakech

Om en vecka åter jag till Marocko, Marrakech.

Finns det hästar i Marocko? När jag låg sjuk, i februari, satt jag framför TV:n och hamnade mitt i ett program om hästarna i Marocko, så lämpligt. Vackra hästar, väl utsmyckade. Massor har det hästfolket att lära sig om hästar, utrustning, inridning och användning. Allt jag såg var inte positivt, men hästarna var vackra och utrustningen bedårande. Betten var för stora och användes för skarpt. Åtminstone var upplevelsen denna från det programmet som jag hamnade framför. Betyder inte att det är så överallt i Marocko.



Blev tvungen att slå upp och forska lite mer...

Hästar finns det gott om i Marocko och marockaner anser sig som ett hästfolk. Hästarna används fortfarande i jordbruk och som transportmedel samt ”sportgrenar”: Tborida (eller Fantasia, Fantasiritter tex i samband med bröllop) som är en viktigt del av den Marockanska kulturen. Tborida är som en krigsdans till häst. Fantasiritter kan man söka på youtube om hitta filmer på.

Fantasia, kärlek till hästen, kriget och mandomsprov. Klingar inte rätt i mitt öra.
Marocko har haft lite svårt att hävda sig på den internationella arenan. Men det känns som sporten har fått sig en liten kick de senaste åren. Under OS i London deltog för första gången i historien en marockansk ryttare i dressyr. På hopparenorna i Europa så ser man ofta Marockos stjärnryttare Abdelkebir Quaddar göra riktigt bra ifrån sig.
En ny Marockansk hästras började "produceras" för 35 år sen: Marockanska sporthästen ”Selle Marocaine” ett Marockanskt varmblod. Denna ras är framtagen med målet att få fram bra hopphästar. De är i allmänhet ganska kralliga och kring 165 cm i mankhöjd.

Den allra vanligaste och mest kända Marockanska rasen är Arabe-Barbe. Denna ras är en korsning mellan Araben och Berberhästen. Används bla i Tborida. En vacker, lättfödd och trevlig ras! I Tborida används endast Arabe-Barbe hingstar.

I programmet fick man "lära" sig att Berber hästarna kunde klara sig utan mat och vatten i två dygn och kunde ridas utan uppehåll i 50-60 km.

Marockanska ryttarförbundet anordnar tävlingar i banhoppning, dressyr, distansritt och så Tborida. Banhoppning är den största sporten och man har t om internationella tävlingar i Norra Marocko under tre veckor i juni/juli varje år. Dressyr har tyvärr inte vunnit så mycket mark än, men det finns tävlingar under hela vinterhalvåret i norra Marocko. Det finns 500 tävlingsryttare registrerade i Marocko. Tborida och distansritt är dom vanligaste grenarna.
Kring Marrakech finns ca 12 stallar och de flesta erbjuder uteritter. Ridsugen!?

Känns som tur att jag har ont i svanskotan och inte kan rida just nu. Men hoppas få se någon av dessa skönheter ändå.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"