Fin söndag

Ómur mumsar på sitt morgonhö
Idag blir en fin dag. Kallt, med rimfrost och en stor sol på en blå himmel. Vilken vacker morgon det var, tur att hästarna får upp mig ur sängen. Annars går man miste om morgonens skönhet.

Idag blir det fint att rida, långa härliga skritt turer. Igår jobbade jag hästarna i skritt i rundcorallen så idag får det bli ute i skog och mark. Skall hålla mig högt upp i byn så jag får njuta av den fina utsikten. Fjälltopparna sticker upp så vita och fina i horisonten. På topparna är det vitt och fint med snö och där bjuds det på fin skidåkning redan nu i november. Här hos oss är det dock snöfritt och till det kan tilläggas, stenhårt i backen, riktigt stenhårt. Inte så ridvänligt och inte alls kul för dom barfota damerna och fölen i hagen.

Hovslagarn klagar på mycket jobb pga tappskor, peppar peppar har inte haft några än. Men däremot tror jag dom barfota hästarna lider av det superhårda och knögliga underlaget. Ser på fölen hur dom trippar fram. Inte mycket spring, bus och lek i dom benen just nu. Trist för dom små, även trist för dom stora damerna. Har fortfarande inte lyckats filma Bruno, som skulle behövas. Det går inte att begära att dom ska springa och visa upp sig i detta underlag.

Det där ridhuset, skulle sitta fint nu...

Ska leta mig en adventsgran att tända ljus i på gården. Allt för att få lite ljus dom mörka kvällarna, innan snön kommer.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"