Åk häst!

Igår var det åter dags för lektion med Meyla för Gummi i Wångens ridhus.

Har länge traglat på volten, ökat minskat tempot, flyttat bakdel, försökt ha koll på var benen är och att dom flyttar sig när jag vill och dit jag vill. Böjt spår, försökt få till formen, takten och tempot och misslyckats om och om igen. Hamnat i en ond liten cirkel (volten).

Förra gången fick jag en ny hemläxa - åk häst! Så nu har jag åkt häst, på skogsbilvägarna runt om där vi bor, skritt, trav, tölt och galopp, både kontrollerat och lite mer okontrollerat. Låtit Meyla tänka till är det här vad hon där uppe vill eller är det här mitt (dvs Meylas) påhitt. Ja ja svårt att förklara, men jag förstod hemläxan och jag har gjort den.

Har tömkört en gång på ridplanen och så var jag in på ridplanen dagen innan lektionen och kan helt klart erkänna att det gick bra på långsidorna men så fort jag gav mig in på voltspår så var vi in i samma onda cirkel.

Så då var det åter dags för lektionen igår och jag sa som det var, det går bra ute på landsvägen men ridplan och böjt spår är inge bra. Lektionen pågick och jag fick beröm :) Skam den som ger sig, gav mig till slut in på voltspår igen och tjihii fick MVG även där:) Det är så mycket roligare att åka hem dom 6 milen med ett leende på läpparna än tårar på kinderna, men det kräver att man gör sin läxa för att få må så gott.

Att åka häst kan alltså ge resultat, vem kunde tro det för två veckor sedan, när jag fick den hemläxan?!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"