10.0 för man/svans

Poängsättningen i en avelsbedömning styrs av FIZO, FIZO går att finna på FEIFs hemsida. I FIZO står exakt vad varje poäng motsvarar och vilka förväntningarna är för varje poäng. Men för mig är det viktigt att förstå poängsättningen och för att jag skall förstå och kunna lära mig, vill jag se det i verkligheten. Gångarterna är ju enkla att se, genom att titta på tex omridningarna på bedömningarna. Men exteriören är svårare, då man sällan får poängen medan man titar på hästarna. Därför är det kul att få se hästar och koppla deras bedömningspoäng till det man ser.

På bilderna ser ni 10,0 för man och svans på en hingst. Tjockleken syns inte så väl, men den var enorm.

Kommentarer

JosefineSK sa…
Ja, man&svans för 10,0 är ju alltid snyggt och flashigt.
:-)

Men - är det verkligen helt gynnsamt för hästen att bära runt på all den vikten? Om allt hänger på ena sidan? Påverkas inte gångarterna/ridbarheten/riduplevelsen/muskler m.m.? Vad är "lagom" mycket man och svans...?
Bara lite funderingar.
M A Friman sa…
Den här hästen hade så enormt tjock man, så hade han varit min så hade jag dela på manen och fått en mera jämn vikt.

Håller med dig, det är snyggt att titta på men inte så praktiskt (vid ridning då man trasslar in sig med händer och tyglar).

Lagom mycket man och svans borde vara en man och svans för 7,5 eftersom det är medelpoäng. Men enligt mitt tycke är 7,5 för lite man på en hingst. Jag gillar man ochc svans, men klarar mig gott på 8,0-8,5 tex.
Ulla sa…
läckert! men, som ni säger, lite opraktiskt kanske.........
Anonym sa…
Fin hingst! Måste bara smyga in med ett inlägg eftersom jag äger och rider en hingst med 9.5 för man o svans varje dag, och kan intyga att det inte är några som helst problem med tyglar och man:). Det är nog mera kvaliten på manen som är avgörande för om den ska trassla. Då spelar det ingen roll om manen är lång eller kort om manen är sträv och trasslig. Enda nackdelen som skulle kunna vara är att man inte kan njuta av att smygtitta ner på knälyften fram eftersom det enda man ser är man..:)
Hej från Anna
www.wahlbergs.webblogg.se

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"