Trafiksäkerhet



Thruma år så otroligt trafiksäker. Det är så grymt skönt. Man ska ändå ta det säkra före det osäkra.

Hur gör ni när långtradaren/timmerbilen kommer?

Man får vara snabbtänkt. Först fundera, var befinner jag mig, var finns närmsta avtagsväg? Oop idag var det långt. Plan B för mig blir alltid att kliva av. Vända hästen mot långtradaren. Jag ställer mig bredvid, så att jag hamnar mellan långtradaren och hästen. Förvisar mig om att chauffören sett oss. Detta bekräftas av att dom saktar ner farten. Gör dom inte det är det rätt tillfälle att visa tecken för ”sänk hastigheten”. Den ska alla ryttare kunna - även om inte alla bilister förstår den.

Be en bön. Denna gång var det en vettig chaufför som gled förbi sakta. Inget timmer på flaket heller. Det underlättar. Känslan blir inte att bilen är så stor som den är när den är fulllastad. Sedan lossnar det inte massa skräp, när den är tom. 

Strax innan den passerat ber jag hästen gå framåt. Det är nog en medfödd reflex att kolla att hästen inte frusit fast. Det avgör hur hästen egentligen har upplevt hela situationen. När allt är över, stannar jag och belönar, med något gott som jag mycket troligt har i fickan.

En lugn passering som blev ett optimalt träningstillfälle. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"