Letar häst


Letar häst och det är inte lätt. Vet exakt vad jag vill ha men plånboken räcker inte till. Fast egentligen är jag kluven. Är det ett avelssto eller en ridhäst jag ska ha?


Ett avelsto att ta några föl på, det häftigaste som finns. Välja hingst, betäcka, föla, unghästflock, inridning osv. Tänk att få en Stáli dotter, så underbart.

Sedan vänta några år, ganska många, innan man har en ridhäst.



Eller en grundutbildad ridhäst. Ut och träna, tävla och njuta i skogen. På en gång...

Valet låter kanske inte så svårt, men är jättesvårt.

Finns ett alternativ till: ställ ridskolan på hyllan! Ut och res, renovera, fjällvandra. Fast jag tror att jag skulle få ett tomrum då som är väldigt svårt att fylla?!


Jag vet att jag vill ha en femgångare oavsett. Vet önskemål på gångartskapacitet. Vet härstamning, finns ju många olika dock. Vet vilka färger jag INTE vill ha.

Vad är det egentligen som får en att falla för en annons men inte en annan? Glimten i ögat? Passpoäng? Mankhöjden? Kombinationen man/svans och hals/manke/bog? Så otroligt olika från häst till häst.



Thruma hälsar, va nöjd med mig, du behöver inga fler :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"