Vilket fantastiskt sto


Spes kl 07.50-08.00

Speciell med mycket erfarenhet, ja det är Spes. Allt sker på hennes villkor. Hon skötte galant fölningen enligt skolboken idag.

Igår kväll regnade det och när det slutat regna gick jag ut och spred ut en halmbal där stona gillar att föla. Insåg att det mest var för att stilla mitt eget samvete. 

Men tack Spes du valde min halmhög, även om det idag var torrt, och du lät mig närvara. 

07.20 visade hon tydliga tecken på att nu var det dags, nu var det bara en tidsfråga. 07.50 bäddade hon ner sig i halmen. SMSa Maria och meddelade att nu var det igång. Från det att vattnet gick tog det fyra minuter att krysta ut fölungen.

Jag hjälpte till att spräcka hinnan, det var allt. 10-15 minuter senare stod fölungen upp. Utan några som helst problem.

Fantastiskt ögonblick som jag är så glad för att få närvara vid.

En timme senare släppte hon efterbörden och fölet hade diat och klämt ut tarmbläcket. Allt i sin ordning.

Nu är ju allt på Spes villkor, vi får inte komma nära fölungen på några dagar. Nu är fölis bara hennes.

Se men inte röra!

Spes kl 08.00-08.20

Kommentarer

Grattis! Så härliga bilder och fint berättat. :-)
Grattis till fölis!! Underbara bilder:)) När är det dags för Meyla?

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"