Join-up


Thruma från Jemthagen

Ännu en fuxblondin som hör hemma hos mig.

I helgen har jag startat igång Thruma. Med repgrimma i rundcorallen började vi med gå-ifrån, kom, följ, start och stopp.

Stort och tydligt kroppsspråk från mig från början som sedan kan bli mindre och mindre rörelser. Tydlig med orden, beröm/eftergift och vila.

Utnyttjar flockbeteendet och vill bli flockledare. Att vara ledare i flocken har vi tränat på hela uppväxten vid alla fodringstillfällen. Hon vet sin plats, men det blir annat läge nu när övriga flocken är borta och det bara är hon och jag.

Hon skall vilja komma till mig och vara med mig. Det är första steget. Sedan ska hon acceptera beröring överallt och med allt, händer, kläder, rep, spö mm.

Älskar att studera hennes öronspråk, söker slicken runt munnen, en mycket viktig detalj. Även kul att se hur dom ställer halsen innan hon accepterar och hur hon placerar innerbogen. Små små men ack så viktiga delar att uppfatta.

Sakta men säkert jobbar vi nu vidare...


Kommentarer

Unknown sa…
Intresserant att läsa! Väntar med spänning på fortsatta rapporter :-)

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"