Parasiter i vattnet


Alla som bor i Östersund känner till att det finns parasiter i vårt kommunala vatten som gör att vi blir magsjuka (har haft mitt). Men hur är det med våra djur?

Kan hästar få i sig denna parasit? Hur gör dom på travet, kokar dom vatten till flera 100 hästar? Nej det lär väl inte gå, dom har ju vattenkoppar i alla stall. Hur gör bönderna med sina kor? Vad gör dom?

Vet att en Östersundshäst blev struken igår på travet i Sundsvall pga diarré, men var det pga detta?

Någon som vet? Själv har jag inte träffat på någon som jag kunnat ställa frågan till. Men gör jag det så skall jag omedelbart ställa frågan.

Själv är jag glad att vi bor utanför Östersunds kommunala vattensystem och har en egen grävd brunn med härligt friskt och gott vatten.

Bilden har ingen koppling till texten.

Kommentarer

Irene sa…
Hej! enligt länsveterinären så kan parasiten leva och föröka sig i alla däggdjur. Man rekommenderar att vattnet som ges till kalvar, föl och andra husdjur som inte har så stor motståndskraft bör också kokas.
Irja sa…
Smittar djur också enl veterinär (telefonen gick varm i helgen med frågor från oroliga djurägare enl uppgift)
Irene sa…
Hej igen! Nu, sen igår den 8:e, vet man vilken sorts parasit det är som härjar i Östersund. Den angriper "endast" människor. Således behöver man inte koka vatten till djur med svagare motståndskraft.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd