Döende föreningsliv...?

Gneisti ställde in sitt medlemsmöte i november, pga för få anmälda medlemmar.

Birk Islandshästförening (Umeå) lägger ner föreningen, pga oengagerade medlemmar.

I Region norrs senaste protokoll kan man läsa följande: Hur ska vi få igång föreningsarbetet igen? Det bristande engagemanget hållre på att sätta allt föreningsliv i sank.

Är det detta vi medlemmar vill bara för att vi inte orkar hjälpa till och inte orkar engagera oss. Att låta andra göra jobbet är enkelt, tills ingen orkar göra det. Då undrar vi vad som hände?

Jag vill inte klancka ner på någon annan. Jag själv har försökt hålla mig från föreningslivet (Gneisti) i några år, det blev lite för gnälligt på slutet så jag fick lite nog och tänkte att jag skulle sköta mig själv ett tag och hålla mig lite på en kant.

Tänk er ett liv utan föreningslivet, hur skulle det se ut - inga kurser, inga tävlingar, inga trevlig träffar, seminarier, föreläsningar osv.

Här i Jämtland har vi skolorna (Dille och Wången) som kan arrangera skoj tävlingar, kurser, föreläsningar mm. Men skolorna är inte tvugna att bjuda in alla, dom får välja och vraka som dom vill. Tänk om dom inte bjuder in just dig - för du passar inte in i deras verksamhet. Likadant kan en privatperson göra som arrangerar något. Då blir det ingen kurs, tävling eller föreläsning för dig. Hur känns det, vart tar du vägen? Det är många mil till nästa förening?

Så får inte föreningslivet göra, där skall alla beredas lika stor plats. Föreningslivet är unikt i Sverige och vi ska nog tänka om/till för att försöka bevara vår fina förening. Så vi inte hamnar där Birk Islandshästförening är idag.

Några tankar...

Kommentarer

Anonym sa…
Hej jag håller med dej till fullo men jag skulle vilja skicka dej ett personligt mail men din maillänk verkar inte fungera som den ska , så kan du kontakta mej skulle jag vara tacksam.

Helene Lundqvist 070-5444300
eller helene.lundqvist@gmail.com

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"