Bli medlem i en klubb?!

Jag ska sluta min anställning på Mittsvenska Ridsportförbundet så nu är det aktuellt för mig att fundera över om det är värt att bli medlem i en ridklubb framöver eller inte - och Svenska Ridsportförbundet (SvRF)?!

Alla som är medlem i en ridklubb som är ansluten till SvRF är automatiskt med i förbundet. Det är klubbarna som är medlemmar i SvRF men även den enskilda klubbmedlemmen har nytta av det arbetet som förbundet gör.

Att vara med i det ideella arbetet i en förening skapar samhörighet och ger många vänner med samma intressen som Du själv har. Men detta är jag ju inte i behov av eftersom jag är medlem i Gneisti Islandshästförening, där får jag ju denna biten tillfredställd (fast inte just nu kanske).

Förutom det, sociala, vad får jag ut av medlemsskapet?

SvRF är företrädare i samhället gentemot myndigheter, politiker och leder vägen i viktiga idrottspolitiska frågor. SvRF är en stor organisation med närmare 200 000 medlemmar och nästan 1000 klubbar. Där tror jag SIF fortfarande brister och inte mäktar med. Rätta mig om jag har fel.

SvRFs ridskolor och utbildning är en god grogrund. Har själv vuxit upp i den verksamheten. Tror fortfarande att SIFs utbildningar inte går att jämföra med SvRFs. Utbildningsmaterialet som SvRF tar fram är överlägset speciellt det som är anpassat för barn, ungdom och handikappverksamheten.

SvRFs tävlingar kommer jag inte att ha någon glädje av i framtiden, mer än från publikplats.

Sedan har vi medlemstidningen, Häst&Ryttare, som är en stor förmån. Som medlem i en klubb får man hem tidningen 9-10 gånger per år.

Sedan är frågan, om man nu bestämmer sig för att bli medlem, vilken klubb. Det finns ca 20 st i Jämtland. Skall man gynna en liten klubb i sin närhet eller en större som har ridhus att erbjuda eller hur ska man prioritera?

När går SIF in i SvRF? Jag kanske skall vänta och få tillgång till SvRF den vägen istället?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd