Svar från Vidilab

Nu har provsvaret kommit från Vidilab på träckprovet. Det var en salig blandning kan man gott säga och nu skall våran veterinär gå igenom svaret för att ge oss ett avmaskningsschema.

Ingen hade spolmask eller bandmask, däremot finns olika antal ägg av lilla och/eller stora blodmasken. Vi har inte skickat provet vidare för odling för att se vilken av blodmaskarna det är, utan nöjer oss med att konstatera att vissa har blodmask.

7 av 10 hästar skall inte avmaskas alls, deras ägg per gram (EPG) mängder var så små, eller inga alls, så det behövs ingen avmaskning alls. 3 av 10 hade 0 EPG vad gäller blodmask. Medan en hade ända upp till 1200 EPG, det är mycket.

Det var en fyra åring som hade 1200 EPG och det är kanske inte så ovanligt?! Unghästar är väldigt känsliga. Men det som var lite förvånande var två andra fyraåringar, den ena haden 0 EPG och den andra 30 EPG. Så det var väldigt stor skillnad på dessa i samma ålder.

Den som hade 1200 EPG var ett sto och dom andra två hingst/valack. Så skillnaden är att dom inte har gått i samma hage. Däremot hade jag ston som hade 0 EPG som gått i samma hage med henne som hade 1200 EPG, så parasitangreppen är väldigt individanspassade.

Imorgon får vi schemat av veterinären.

Kommentarer

Anonym sa…
Ja, detta är ju en djungel. Jag har gruppträckprovat i några år nu för unghästflockarna men fick plötsligt 0 i hagar som rimligen hästarna inte borde haft 0 i om man ser till andra år. När en häst åkte hem som maskades då i samband med flytt bara dagarna efter provet så hade den parasiter. Så jag maskade ändå. Sedan blir ju detta rätt kostsamt om man ska göra individuella träckprov och man har ett gäng... Egentligen bör man ju utföra det med preparatintervall antar jag om man måste maska? Vi har styngflugeägg på alla här i höst så det får nog blir en omgång medel ändå. Har inte gjort det än men tydligen har SLU ngn typ av besättningsprogram som man kan gå med i.
Ulla sa…
Jag är med i SLUs besättningsprogram med mina hästar och kollade min flock för första gången i våras. Ska göra om det nu igen. Det blir billigare efter första gången så sen kostar det runt 150 kr per häst.Hos mig var det oxå väldigt spridda skurar med vilka som behövde och inte behövde avmaskas. En sexåring hade väldigt mycket medans andra i samma flock inte hade nånting! Håller med dig i att det verkar vara väldigt individuellt!

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"